Download
пам'ятки для учнів.docx
Microsoft Word Document 23.0 KB

СХЕМА АНАЛІЗУ ІСТОРИЧНИХ ФАКТІВ, ПОДІЙ, ЯВИЩ ТА ПРОЦЕСІВ

 

Історичний факт – першоцеглинка історичних знань. Він непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає, оскільки вони перебувають у постійному русі.

Історична подія – сукупність логічно завершених та обмежених у просторі й часі історичних фактів.

Історичне явище – комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу та в певному просторі (території).

Історичний процес – ланцюг взаємопов'язаних у часі й просторі причинно-наслідковими зв'язками історичних подій і явищ:

 

-          коли відбувалися чи проходили ці факти, події, явища чи процеси;

-          де вони проходили;

-          за яких історичних обставин вони проходили; які події пройшли напередодні;

-          який розвиток вони отримали надалі;

-          яка соціальна верства чи верстви були основними учасниками події;

-          яку роль відіграли тут історичні особи та чиї інтереси вони відображали;

-          який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії регіону, країни чи світу;

-          випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій та які вони мали наслідки;

 

-          які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов; а як би повелися Ви за таких умов?

         СХЕМА АНАЛІЗУ ПОДІЙ З ХРОНОЛОГІЧНОЇ ТОЧКИ ЗОРУ 

                              (ЛОКАЛІЗАЦІЯ ПОДІЙ У ЧАСІ)

- коли пройшли ці події,

- як довго вони тривали,

- в якій послідовності проходили;

- на який період історії людства вони припадають;

- як ця  подія співвідноситься з іншими подіями чи процесами;

- як ця подія кореспондується з однотипними подіями чи процесами вітчизняної та регіональної історії;

 

- складання хронологічних чи синхроністичних простих чи складних таблиць.

          ВИЗНАЧЕННЯ МІСЦЯ ІСТОРИЧНИХ ПОДІЙ У ПРОСТОРІ

          (ВИКОРИСТАННЯ КАРТИ ЯК ІСТОРИЧНОГО ДЖЕРЕЛА)

- правильно займіть позицію біля карти (так, щоб не заступати природне освітлення карти);

- запам'ятайте, що коли ви стоїте навпроти карти, наверху буде північ (південь – унизу), а зліва – захід (відповідно, справа – схід);

- навчіться читати легенду карти – її умовні позначення (при всій різноманітності карт однотипні факти, події та явища – кордони та столиці, райони повстань, напрями головних ударів і місця битв тощо – зображуються на них схожими позначками);

- зверніть увагу на написи, діаграми, таблиці, портрети, малюнки, які є на карті, і ви зрозумієте, що є резон у твердженні „Карта – це державна шпаргалка”;

 

- працюючи з контурною картою, користуйтеся кольоровими олівцями, робіть умовні позначення; на дрібномасштабних картах окремі позначки робіть цифрами, які включайте в умовні позначення, це впливатиме на естетику виконаної Вами роботи.

            ПАМЯТКА "ЯК ПРАЦЮВАТИ З КОНТУРНОЮ КАРТОЮ"

1.Заповнюйте контурну карту після вивчення конспекту та відповідного параграфа підручника.

2.Читайте підручник вдумливо, намагайтеся запам'ятати назви історичних областей, місця битв тощо.

3. Виконуйте завдання в контурній карті послідовно.

 

4. Не заповнюйте контурну карту механічно, під час нанесення відповідних позначок намагайтеся пригадати суть подій та їхні наслідки.

                                 РОБОТА З КАРТОЮ

Намалюйте умовні позначки, якими користуються, щоб показати:

1. Дві різні території або держави.

2.Перехід певного району від однієї держави до іншої.

3. місця битв.

4. Пересування військ або народів.

5. Кордони держав.

6. Міста.

 

 

ПОРІВНЯННЯ ОДНОТИПНИХ ЯВИЩ І ПОДІЙ

· Визначи, які факти і події будете порівнювати (підготувати хронологію цих подій).

· Визначи питання, за якими можливе порівняння. Запиши їх у певній послідовності.

· Дай відповідь на питання.

· Проаналізуй відповіді, визнавчивши спільне і відмінне у характеристиці явищ і подій.

 

· Зроби висновки після відповідного аналізу.

РОБОТА З ТЕКСТОМ ПІДРУЧНИКА  ТА ІСТОРИЧНИМИ ДОКУМЕНТАМИ

· Приступаючи до роботи з текстом підручника та історичного документу, визнач, яке завдання ви повинні виконувати.

· Уважно прочитай текст підручника, документа. Визначи про яку подію, факт іде мова.

· Встанови зв'язок між тестом підручника і документа:

чи документ доповнює текст підручника;

чи один з них поглиблює інформацію, що міститься в другому;

чи один з них дає оцінку матеріалу, що викладає другий.

· З'ясуй значення всіх понять, що містяться в текстах.

· Склади план відповіді на те запитання, отримав перед початком роботи, об'єднавши інформацію тексту підручника і документа.

· Свою відовідь умовно поділи на частини, дай назву кожній і запиши.

Види роботи з текстом підручника як джерелом інформації

-          читання мовчки або вголос;

-          виписування дат;

-          складання хронологічних таблиць;

-          робота з термінами, географічними назвами, висновками;

-          виписування імен історичних персоналій;

-          відбір історичних фактів для доведення окремих суджень;

-          формулювання  висновків  на основі прочитаних фрагментів тексту; конспектування;

-          складання плану чи тез.

 

Схема аналізу історичного документу

-          встановіть: документ первинний (запис очевидця або учасника події) чи вторинний (коментар чи переказ про подію з уст дослідника).

-          Відділіть у документі факти від коментарів та аналізуйте їх окремо.

-          Хто автор цього документу? Чиї інтереси він захищає?

-          Про що розповідається в документі? Яка сторона події чи явища замовчується?

-          Коли написаний цей документ? Як могли вплинути на нього автори, історичні події чи загальна ситуація в цей період?

-          Де відбувалася подія, про яку йдеться в документі?

-          Якими мотивами керувався автор документу?

-          Як цей документ кореспондується з іншими свідченнями про ці факти, подію, явище чи процес?

-          Визначення хронологічних рамок подій, їх співвідношення.

 

 

    СКЛАДАННЯ ХРОНОЛОГІЧНОЇ ТАБЛИЦІ

1. Запиши в зошиті дати головних подій до кожної теми, запам'ятовуючи їх.

2. При складанні хронологічної таблиці чітко записуй дату чи хронологічні рамки подій і точно формулюй їх назви (при цьому не забувай, до якої теми складається таблиця).

3. Порівняй хронологічні таблиці з історії України і всесвітньої історії:

- знайди спільні чи близькі за часом дати;

- порівняй події;

- зроби висновки.

4.Вміння висловлювати власну думку при обговоренні історичних питань, усне рецензування відповідей інших учнів

5. Уважно слухай відповідь товариша.

6. Бери участь в обговоренні, доповнюй, виправляй помилки, неточності.

 

7.Дай оцінку, наскільки повною була відповідь; чи вірно викладено факти, чи була відповідь послідовною.

                                              ВИМОГИ ДО ПЛАНУ

1. Планом повинен бути охоплений весь зміст тексту.

2. Нічого суттєвого не повинно бути пропущено.

3. У заголовках не повинні повторюватись одні й ті ж думки.

 

                                  Складання плану

-          Уважно   прочитайте  назву теми плану, текст параграфу.

-          Спробуйте засвоїти зміст матеріалу в цілому.

-          Відберіть тільки той текст, який висвітлює тему, за якою потрібно скласти план.

-          3апишіть головні,  на Ваш погляд, думки тексту – це і будуть орієнтовні пункти Вашого плану.

-          Добре продумайте, сформулюйте й запишіть ці головні думки. Це буде простий план

-          Якщо план складний, виділіть провідні (дві-три) ідеї та спробуйте перегрупувати матеріал таким чином, щоб він відповідав цим ідеям.

-          3найдіть дані, які розкривають кожну з виділених вами головних ідей, і запишіть їх у вигляді підпунктів плану.

-          Перевірте, чи розкриває план тему, чи є у ньому своя логіка й завершеність, яка дозволить Вам краще засвоїти матеріал.

Пам'ятайте! Структурно план поділяється на вступ, основну частину та висновки.

                                     КОНСПЕКТУВАННЯ

Конспектування – це стислий виклад основного змісту прочитаного (почутого).

-          Кілька разів прочитайте текст, постарайтеся засвоїти його зміст в цілому.

-          Розділіть текст на окремі блоки (відносно самостійні частини).

-          Зробіть аналіз кожної із частин, виділивши в ній головне.

-          Сформулюйте тези і випишіть вислови, які їх аргументують.

-          Запишіть основні положення та ідеї тексту або почутої інформації.

 

 

ХАРАКТЕРИСТИКА ПАМЯТОК КУЛЬТУРИ

1.Визначити пам'ятку культури: літератури, музики, образотворчого мистецтва, архітектури, скульптури.

2.До якого історичного періоду відноситься та чи інша пам'ятка культури.

3. Хто автор цієї пам'ятки? Що тобі відомо про нього?

4. Назви характерні риси пам'ятки: тема; стиль та інше.

5. Дайте оцінку пам'ятці (вклад в розвиток світової культури).

 

 

ЯК СКЛАСТИ ІСТОРИЧНИЙ ПОРТРЕТ

· Познайомитись із історичним часом (епохою) в якому проходило життя та діяльність (творчість) діяча.

· Визначити походження (стан) цієї людини.

· Як відбувалось становлення особистості історичного діяча (родовід, дитинство, освіта, особисті якості й риси характеру).

· Прослідкувати та проаналізувати періоди його становлення як діча або митця.

· Які завдання визначала головними у своїй діяльності ця особистість.

· Визначити методи (шляхи реалізації) його діяльності.

· Назвати найбільш видатні його справи, яким цілям вони служили.

· Як ви оцінюєте його діяльність?

 

· Зроби висновок (чи прогресивна роль цього діяча в історії).

СХЕМА ХАРАКТЕРИСТИКИ ІСТОРИЧНОЇ ОСОБИ

-          Історичні умови,  виклики та вплив оточуючого суспільного середовища на формування особистості історичної постаті. Особистісні якості історичного діяча та умови їх становлення та формування.

-          Цілі діяльності та можливості їх досягнення.

-          Якими засобами та шляхами досягається поставлена мета.

-          Основні результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу.

-          У чому значення діяльності цієї особистості.

-          Яке Ваше ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча?

                                          УЗАГАЛЬНЕННЯ

Узагальнення – визначення загальних, суттєвих ознак історичного явища чи процесу, формулювання провідних понять чи ідей того, що опрацьовано чи вивчено; узагальнення ґрунтується на аналізі та синтезі та йде від простого до складного (від конкретного до абстрактного).

-          Виділіть головне поняття в отриманому завданні.

-          Перевірте, як Ви зрозуміли його зміст.

-          Відберіть основні, типові факти з опрацьованого матеріалу.

-          Проаналізувавши їх,  виділіть спільні риси.

 

-          Сформулюйте провідну ідею, вектор розвитку явища чи процесу.

                                       ПОРІВНЯННЯ

Порівняння – це розумова операція, спрямована на встановлення рис схожості та відмінності між певними історичними подіями, явищами чи процесами.

Етапами порівняння можуть бути:

- засвоєння об'єктів порівняння та їх запис;

- виділення критеріїв – споріднених суттєвих ознак об'єктів, які порівнюються; це найскладніша частина порівняння. Критерії порівняння – це своєрідний план спільних ознак тих чи інших подій, явищ чи процесів.

- чітке формулювання й короткий запис змісту порівняння;

- порівняння об'єктів за кожним з критеріїв;стисле узагальнення та його запис.

 

Найбільш вдалою, на наш погляд, формою порівняння є таблиця.

ПАМЯТКА ДЛЯ ВНУТРІШНЬОГО АНАЛІЗУ НОРМАТИВНО- ПРАВОВОГО АКТА

1. Визначте назву нормативно-правового акта, з якого вміщено витяг.

2. З’ясуйте, про що йдеться в документі.

3. Установіть основні юридичні показники тексту (об’єкт регулювання, суб’єкт, тобто його правосуб’єктність, юридичний зміст, юридичні обставини тощо).

4. Розділіть текст на змістові частини, визнач­те критерії для виконання завдання.

5. Послідовно викладіть свої думки.

 

6. Зробіть висновок.

ПАМЯТКА ДЛЯ ЗОВНІШНЬОГО АНАЛІЗУ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО АКТА

 

* Визначте нормативно-правовий акт за юри­дичною чинністю, галузевою належністю.

* З’ясуйте, ким і коли було видано даний нормативно-правовий акт.

* Визначте, з яких частин складається доку­мент.

* Який предмет регулювання кожної частини?

Пам’ятка послідовності формулювання поняття за ознаками

o Охарактеризуйте поняття.

o Назвіть слово­сполучення, в яких воно вживається, сферу його вживання.

o Визначте всі можливі ознаки поняття: зміс­тові та другорядні.

o Доберіть ключове слово.

o Доберіть родові та видові поняття, порівняй­те їх, визначте родові та видові ознаки.

o Розмістіть ознаки в логічній послідовності.

o Сформулюйте визначення поняття.

 

 

 

ПАМЯТКА ДЛЯ РОЗВЯЗУВАННЯ ПРАВОВОЇ СИТУАЦІЇ

 

Факти. Що відбулося? Хто є учасниками си­туації? Що про них відомо? Які факти є важли­вими, а які - другорядними?

 

Проблема. У чому полягає проблема? Якими нормативними актами регулюється проблема? Які питання нам треба з’ясувати, щоб розв’язати ситуацію?

 

Аргументи. Які аргументи можна навести для розв’язання ситуації? Обов’язково слід вико­ристовувати законодавчу базу на захист кожної зі сторін.

 

 

Висновок, рішення чи який може бути розв’язок ситуації. Чому саме такий висновок чи таке рішення? Які можуть бути наслідки та­кого розв’язку?